Wróć

MSR Gryfia wykonała projekt kontraktowy promu

17.10.2017

16 października Morska Stocznia Remontowa Gryfia przekazała Polskiej Żegludze Bałtyckiej projekt kontraktowy promu pasażersko-samochodowego B 145-I/1. Jednocześnie strony podpisały zlecenie na wykonanie projektu technicznego jednostki.  

Przygotowanie projektu kontraktowego stanowiło jeden z pierwszych etapów realizacji podpisanego w marcu br. kontraktu, który został zawarty w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Prom będzie miał długość 202,4 m i szerokość 30,8 m. Przy zanurzeniu projektowym (6,3 m) będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Nowa jednostka pomieści na swoim pokładzie siedemdziesięcioosobową załogę oraz 400 pasażerów. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom będzie jednostką nowoczesną, spełniającą wysokie normy ekologiczne. Ro-Pax zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, a głównym paliwem wykorzystywanym przez prom będzie ciekły gaz naturalny (LNG).  Prom będzie przystosowany do bunkrowania go z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu Ystad.

Budowa promu będzie realizowana na pochylni Wulkan na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, gdzie 23 czerwca została położona stępka. Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsze prace związane z budową sekcji Stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. Następnie w czerwcu 2018 r. ruszą prace na pochylni. Wodowanie jednostki planowane jest na rok 2019, a przekazanie armatorowi – na rok 2020.  

Chociaż przewozy promowe są rynkiem dojrzałym, eksperci wciąż widzą dla niego potencjał do dalszego wzrostu.  Eksperci branżowi zwracają uwagę na fakt, iż w najbliższych latach rozwój przewozów promowych na Bałtyku będzie kształtowany przez nowe realia, na które składają się 4 kluczowe elementy: otoczenie prawno-polityczne, w tym w szczególności polityka środowiskowa państw bałtyckich, nowe technologie napędowe (LNG i ekologiczne paliwa), tendencja do rozbudowy sieci terminali LNG i infrastruktury portowej oraz konieczność wymiany floty na nową.

Potrzeba odbudowy floty promowej związana jest ze strukturą wiekową obecnie eksploatowanych jednostek. Wiek graniczny dla eksploatacji promów wynosi 35 lat – po przekroczeniu tego wieku jednostki powinny zostać wycofane z użytku. W skali globalnej średnia wieku promów wynosi około 28 lat. Dla porównania polskie porty obsługują promy, których średni wiek wynosi 28 lat. W związku z tym w trakcie najbliższych kilku lat duża część floty będzie wymagała zastąpienia. Eksperci szacują, że do roku 2020 na świecie będzie to około 500  nowych promów. 

Wróć

Kontakt

Biuro w Warszawie:

ul. Nowy Świat 6/12
00-400 Warszawa
Tel. +48 22 583 84 92
Fax +48 22 583 87 05

biuro@mstfi.pl

Kontakt dla mediów

e-mail: press@mstfi.pl
Tel. +48 22 583 87 04

  • Mars - Pinterest
  • Mars - Youtube
  • Mars - Google+
  • Mars - Instagram